Vragen over
Ontdek meerAmbitie 2025
De Ambitie 2025 is ons meerjarenbeleidsplan. Een koers die we samen ontwikkelden en vaststelden als logisch vervolg op de Ambitie 2020. Het plan is eind januari 2020 vastgesteld en gaat over de periode 2021-2025.
De wereld en daarmee ook de arbeidsmarkt verandert door globalisering, technologische ontwikkelingen en samenwerking met machines. Arbeid wordt flexibeler en onze loopbanen ook. Een beroep blijft niet meer een loopbaan lang hetzelfde. Ons wereldbeeld en gevoel van veiligheid veranderen. De kloof tussen rijk en arm en tussen opleidingsniveaus groeit. En de manier waarop we met onze planeet omgaan vraagt keuzes waarbij het collectieve belang boven de kortetermijnbelangen van het individu gaat. Die keuzes vragen om verantwoord burgerschap en om leiderschap.
Ook omdat we tegemoet willen komen aan de onderwijsbehoeften van leerlingen, studenten en cursisten. Die verandert van aanbodgericht naar vraaggestuurd. Er is meer vraag naar zelfontplooiing, regie nemen en een flexibel leerproces. Een leven lang leren en ontwikkelen is nodig voor continue aansluiting op de arbeidsmarkt.
De snelheid van de wereld om ons heen vraagt van onze studenten, onze afgestudeerden en onszelf het vermogen om ons aan te passen, verantwoordelijkheid te nemen en kwaliteit toe te voegen aan de maatschappij. Het ontwikkelen van wendbaarheid en veerkracht is daarin essentieel voor onze studenten, medewerkers en organisatie. Daarom is onze ambitie voor 2025: Het opleiden van adaptieve professionals die in staat zijn het verschil te maken in en voor een duurzame samenleving.
De coronacrisis heeft een grote impact gehad, ook op onze hogeschool. Er is veel tijd en aandacht nodig geweest om de primaire processen optimaal te laten verlopen. Hierdoor hebben we ervaring opgedaan met andere, digitale manieren van onderwijs en toetsing. Deze ervaring gebruiken we voor het realiseren van onze ambities op het gebied van flexibel onderwijs, co-creatie, technologie & data en organisatie.
Het belang, de urgentie, de koers én de einddatum van ons nieuwe ambitieplan zijn door de coronacrisis niet veranderd. De implementatie – de route om onze ambitie te realiseren – verloopt door corona wel anders. Zowel de aanpak als het tijdpad en de volgorde is iets anders dan we voor ogen hadden. Sommige stappen zetten we sneller, denk aan digitaal onderwijs. Andere stappen zetten we later. Zo gaan we lerend op weg en passen de routekaart aan op de realiteit én het langetermijnperspectief van Ambitie 2025.
De komende jaren passen we ons onderwijs aan om studenten meer keuzemogelijkheden te bieden zodat ze hun eigen unieke talenten kunnen ontwikkelen. Elke student kan 25% of meer van het curriculum zelf kiezen. Ook realiseren we interdisciplinair onderwijs en de mogelijkheid voor studenten om makkelijker te switchen van opleiding. We ontwikkelen onderwijs samen met het werkveld en werken bij elke opleiding meer met praktijkopdrachten. We zetten data & technologie in om studenten en onszelf meer digitale vaardigheden aan te leren. Ook de organisatie verandert, zodat we makkelijker en meer kunnen samenwerken en expertises samenbrengen.
Deze ambitie vraagt veel samenwerking. En dat vraagt om afspraken, onder meer over:
de structuur en de inrichting van ons onderwijs: het onderwijsmodel. Daar gaan we in de komende jaren bij onze academies mee aan de slag
de toekomstige inrichting van de organisatie, zodat we deze ambitie kunnen waarmaken
de inbedding van technologie. Daaar werken we al volop aan en dit krijgt de komende jaren steeds meer ondersteuning
hoe we onze data verzamelen, wie daartoe toegang heeft en waarvoor we het wel en niet willen gebruiken.
We doen dit over de grenzen van onze opleidingen heen. Met studenten en ons werkveld. Samen gaan we lerend op weg en net zoals bij het formuleren van ons ambitieplan, maken we daarbij gebruik van de wijsheid van het collectief.
De 4 ingezette lijnen krijgen een eigen ritme en strategie:
flexibel onderwijs
co-creatie
technologie & data
organisatie.
Deze ambitieperiode loopt van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2025. In 2020 zijn we gestart met de voorbereidingen. Door afspraken te maken over hoe we samenwerken en over ons onderwijssysteem. Overal in de organisatie zijn mensen bezig met het maken van plannen voor deze periode. Of zijn zelfs al bezig met het uitvoeren van de ambitie.
In 2020 zijn we ons vooral aan het voorbereiden. We voeren gesprekken, spreken kaders af en zijn aan het experimenteren. Vanaf 2021 gaan we stapsgewijs ons onderwijs en ons onderzoek aanpassen. De 4 ingezette lijnen (van flexibel onderwijs, co-creatie, technologie & data en organisatie) krijgen een eigen ritme en strategie. Ook kiezen de opleidingen, diensten en expertisecentra hun eigen route. In de Routekaart lees je een opzet van de planning en een voorlopig tijdspad.
Onze opleidingen, expertisecentra en diensten staan voor stevige uitdagingen en veel werk. Zoals het bijstellen van curricula, het aanpassen van de dienstverlening en het versterken van zelforganiserende teams. Op elke plek moeten we bedenken wat we dan precies willen en moeten doen en hoe we dat bereiken. Er is dus genoeg ruimte voor jouw bijdrage in de komende jaren. Van jou verwachten we dat je helpt om de schetsen voor een nieuw curriculum of nieuwe dienstverlening op te stellen, zodat we onze gezamenlijke ambitie gaan waarmaken.
Het is belangrijk dat we allemaal begrijpen waar we naartoe willen. Want alleen dan kunnen we ook samen verzinnen hoe we daar kunnen komen. Om de Ambitie 2025 doorvertelbaar te maken hebben we een aantal communicatiemiddelen ontwikkeld:
Online magazine: hierin wordt het ambitieplan en hoe we dit gaan realiseren beschreven. Het magazine is zowel in het Nederlands als Engels beschikbaar.
PDF-tekstversie van online magazine: vertelt hetzelfde verhaal als het online magazine alleen in een ander formaat.
Basispresentatie: een hulpmiddel om je verhaal van onze Ambitie verder te vertellen binnen je eigen team, Academie, Dienst, Expertisecentrum of Eenheid.
Animatie Ambitie 2025: laat visueel zien welke ontwikkelingen we doorlopen om onze ambitie over 5 jaar te bereiken.
Implementatieplan: hoe we onze ambitie samen gaan waarmaken staat beschreven in het implementatieplan van Ambitie 2025. Dit plan geeft onze Avans-organisatie richting, duiding en houvast. Naast de Nederlandstalige PDF is er ook een Engelse versie en een animatie van het implementatieplan beschikbaar.
Wil je meer informatie en tips over hoe je de communicatiemiddelen kunt toepassen, je vind ze hier!
Naast de informatie die je ontvangt via je team, communiceren we de belangrijkste informatie voor medewerkers via bijavans.nl.
Onderwijsmodel
In januari 2020 is de nieuwe ambitie, Wendbaar & Veerkrachtig, vastgesteld. In deze ambitie schetsen we hoe, gezien de snel veranderende samenleving, de onderwijsbehoeften veranderen en wat dat voor onderwijs betekent. Er is vanuit de student meer vraag naar zelfontplooiing, eigen keuzes kunnen maken, zelf de regie kunnen nemen en flexibiliteit in het leerproces. Daarnaast zijn een leven lang leren en continue ontwikkeling noodzakelijk om voor de arbeidsmarkt relevant te blijven. Studenten willen zich kunnen profileren en keuzes kunnen maken. Daarbij ontstaan nieuwe vormen van onderwijs en leren in co-creatie met het werkveld. De student staat centraal en krijgt de mogelijkheid om te kiezen, zich te verbreden en verdiepen.
In het nieuwe Avans onderwijsmodel staan organisatieafspraken (over opleidingen heen) hoe we samen de komende 5 jaar ons onderwijs flexibel kunnen ontwikkelen, organiseren en vormgeven. Hierdoor bieden we onze studenten straks 25% vrije keuzeruimte en interdisciplinaire modules en leiden wij ze op tot weerbare en veerkrachtige professionals.
De professionals die we bij Avans opleiden kenmerken zich door hun wendbaarheid en veerkracht. We ontwikkelen bij onze studenten een lerende, onderzoekende, ondernemende en verantwoordelijke houding. Studenten werken regelmatig samen aan interdisciplinaire vraagstukken. Zo leiden wij adaptieve beroepsprofessionals op, die in staat zijn het verschil te maken in en voor een duurzame samenleving.
Onze medewerkers hebben een voorbeeldrol en werken net als studenten aan hun wendbaarheid en veerkracht. Dat geldt voor de hele Avans-organisatie: docenten, ondersteuners en managers. Bijvoorbeeld door meer accent te leggen op het maken van keuzes. Docenten gaan aan de slag met het curriculum en het onderwijsmodel samen met interne deskundigen. Docenten begeleiden studenten op een andere manier. Bijvoorbeeld door meer accent te leggen op het begeleiden van het maken van keuzes. Docenten hebben een sterke verbinding met het werkveld. Docenten vinden hun basis in zelforganiserende teams, die samenwerken over grenzen van opleidingen en academies heen.
Meer informatie over hoe het nieuwe onderwijsmodel werkt en wat het voor jou als Avans-docent of -medewerker betekent vind je in het online magazine.
De organisatieafspraken in ons nieuwe onderwijsmodel zijn tot stand gekomen na zorgvuldig bronnenonderzoek, een vergelijking van onderwijsmodellen van collega-hogescholen en raadpleging van interne deskundigen (LIC en AOC) op de verschillende deelgebieden. Vervolgens zijn ze besproken met onder meer de AMR, vertegenwoordigers van de opleidingen in zogenaamde domeinsessies, werksessies met onderwijs- /curriculumcommissies en in de Cirkel Onderwijs.
Nadat het onderwijsmodel en de onderwijsvisie in 2020 zijn uitgewerkt, zijn we van start gegaan met een aantal onderwijsexperimenten. Eerst hebben we op kleine schaal binnen academies en opleidingen geëxperimenteerd om te zien wat werkt. Nu gaan we de volgende fase van de onderwijstransitie in waarbij alle opleidingen van Avans hun onderwijs op papier in lijn brengen met de Ambitie 2025. Tijdens deze fase van blauwdrukontwikkeling, die duurt tot september 2023, wordt de opbouw van een opleiding over de studiejaren heen bepaald gevolgd door de fase van moduleontwikkeling.
Pauline Kamphorst is projectleider en eerste aanspreekpunt voor projecten gerelateerd aan Onderwijsmodel.
Naast de webinar en werksessies over het Onderwijsmodel en Teacher Design Teams, hebben we de belangrijkste kaders en richtlijnen samengevat in een online magazine. Klik hier om naar het magazine te gaan. Via de experimenten hebben we veel kennis opgedaan die we zullen gebruiken voor het ontwikkelen en optimaliseren van formats en hulpmiddelen die ondersteunen bij onderwijsontwikkeling.
Minoren blijven voorlopig bestaan en zullen uitgevoerd worden zoals gebruikelijk. Op de lange termijn zullen minoren herontworpen worden naar vrije-keuzemodules. In het kader van experimenteren en leren zijn we op dit moment op zoek naar enkele minoren die een herontwerp ingaan met Avans EduPlatform (AEP). Heb je een minor in jouw academie die bij de Ambitie 2025 past en wil je hier wel mee aan de slag gaan? Meld je bij de directie van jouw academie.
Onder een experiment verstaan we een opdracht die bijdraagt aan de realisatie van het Onderwijsmodel. Op dit moment hebben we 4 hoofdthema’s binnen de experimenten:
Blauwdrukontwikkeling
Samenwerking op ISAT (opleidingscode)
Switchen
Programma track
Belangrijk is dat we leeropbrengsten uit de experimenten halen die we op grotere schaal kunnen delen binnen Avans. De experimenten lopen via het bouwteam Onderwijs. Als je met een experiment wilt starten dan vragen we je dit te melden bij Frank Vriens van het bouwteam Onderwijs.
Een overzicht van de huidige experimenten kan je hier vinden. Op dit moment hebben we 4 hoofdthema’s binnen de experimenten: blauwdrukontwikkeling, samenwerking op ISAT (opleidingscode), switchen en programma track.
Ondersteuning wordt onder andere geboden door het bouwteam Onderwijs in samenwerking met het LIC. Hierbij wordt er gekeken naar procesondersteuning (met speciale aandacht voor het leerproces) door een leercoach en inhoudelijke ondersteuning gericht op de onderwijskundige kant van een experiment door een onderwijscoach. De ondersteuning vindt plaats binnen de Teacher Design Teams (TDTs). Deze teams worden gevormd door docenten van de opleiding, aangevuld met een leercoach, onderwijscoach en/of een innovatieregisseur (van het AOC/LIC). Daarnaast voeren bouwteamleden regelmatig gesprekken met de Teacher Design Teams om te zien welke voortgang er is gemaakt, waar uitdagingen liggen en waar verdere ondersteuning nodig is.
Studentenwelzijn
Avans vindt het belangrijk dat het goed gaat met alle studenten. De komende ambitieperiode hebben we hier extra aandacht voor. Zo zetten we niet enkel de professionele, maar ook de persoonlijke ontwikkeling van alle studenten bij al onze academies centraal. Daarnaast vergroten we de expertise van studieloopbaanbegeleiders op het gebied van handicap & studie en studentenwelzijn. Ook onderzoeken we de mogelijkheid van een ‘studentencentrum’, een centrale ontmoetingsplaats voor studenten én studentbegeleiders. En om het welzijn van studenten te kunnen volgen, ontwikkelen we een welzijnsmonitor.
Welzijn is een inherent onderdeel van de ontwikkeling van de student. Dat betekent dat we naast de professionele ontwikkeling van de student in ons onderwijs expliciet aandacht besteden aan de persoonlijke ontwikkeling en het welzijn van de student. We pakken de meeste acties op in 4 centrale deelprojecten: de welzijnsmonitor, het trainingsaanbod voor studieloopbaanbegeleiders, trainingen en workshops voor persoonlijke ontwikkeling en het student/ontwikkelcentrum.
De welzijnsmonitor is een zelfhulp- en begeleidingstool die ook data ophaalt voor monitoring.
Het trainingsaanbod voor studieloopbaanbegeleiders is een professionaliseringsaanbod voor studieloopbaanbegeleiders op het gebied van studentenwelzijn en studeren met een ondersteuningsbehoefte.
De trainingen en workshops persoonlijke ontwikkeling bestaan uit aanbod voor studenten om zichzelf op persoonlijk en maatschappelijk vlak verder te verdiepen, verrijken en verbreden door middel van trainingen, workshops en lezingen.
Het student/ontwikkelcentrum is een centrale ontmoetingsplek voor studenten én docenten met (online) inloop- en bezoekmogelijkheden.
Daarnaast vinden een aantal projecten plaats zoals een project ter voorkoming van uitval, peermentoring voor studenten, aandacht voor stress en welzijn tijdens introductie, samenwerking met toeleverend onderwijs voor warme overdracht en integratie van welzijn in het onderwijs.
Op basis van een uitgebreide literatuurverkenning en gesprekken binnen de organisatie hebben we het overkoepelende beleid voor Studentenwelzijn opgesteld. Een ambitieus, realistisch plan. De deelprojecten voortkomend uit het beleid zijn gestart.
Mascha Lommertzen is projectleider en eerste aanspreekpunt voor projecten gerelateerd aan Studentenwelzijn. Vragen en feedback zijn welkom via studentwelzijn@avans.nl.
Organisatie
Je moet als team nog wat stappen te zetten om zelforganiserend te werken. Of je wilt na een periode van teamsamenwerking terugkijken op wat je bereikt hebt en kijken hoe je als team nog beter kunt door ontwikkelen op het pad van zelforganisatie. Dan kunnen de inspiratievideo’s op SharePoint je op weg helpen.
Jij maakt goed onderwijs en een sterk aanbod voor onze studenten mogelijk. Hoe beter de individuele Avans medewerkers samenwerken, ook buiten het eigen team en over de grenzen van onze organisatie heen, hoe makkelijker Avans de gewenste variëteit aan leerroutes en interdisciplinair onderwijs kan realiseren. Naast meer samenwerken zal ook gekeken worden hoe je jouw talenten kan inzetten, daar waar deze het sterkst tot hun recht komen. Dat beperkt zich niet tot een enkel individu of organisatieonderdeel. In dit traject krijg je de mogelijkheid om ook over de grenzen van eenheden heen te ontwikkelen. In de nieuwe inrichting is jouw opleiding mogelijk geclusterd in een organisatie-eenheid met andere opleidingen dan nu het geval is. Jouw werkomgeving kan veranderen qua inrichting. Dit betekent voor jou een andere manier van samenwerken, die we allemaal nog moeten ontdekken en eigen maken, maar jij blijft waarde toevoegen vanuit jouw talenten en capaciteiten. Harmonisatie en standaardisatie zullen net als zelforganisatie impact hebben op de manier van werken. Hiervoor is geen blauwdruk bedacht, we gaan samen op weg om Avans in te richten voor de toekomst, waarbij voor alle Avans medewerkers plaats is. De komende tijd wordt bedacht hoe we daar als Avans kunnen komen en wat we daarvoor allemaal moeten doen. Continu leren om flexibel en weerbaar te zijn wordt gaandeweg steeds meer “eigen” zo ook wat dit voor jou en je rol binnen Avans betekent. Samen gaan we verder, we houden elkaar op de hoogte en trekken samen op.
De ambitie van Avans is een wendbare professional op te leiden. Daarom creëren we een grote variëteit van gepersonaliseerde leerroutes voor onze studenten. Dat vraagt om een organisatie waarbinnen studenten ongehinderd, zowel fysiek als digitaal, kunnen kiezen en niet worden beperkt door de begrenzingen van de organisatie-inrichting. We zien nu bijvoorbeeld dat de mogelijkheden om te studeren in het buitenland vaak afhangen van de academie waar een student studeert. Dit gaat met de nieuwe clustering en het nieuwe onderwijsmodel verbeteren. Studenten kunnen makkelijker over grenzen heen, multidisciplinaire ervaringen opdoen en vakken volgen in het buitenland. De organisatie-inrichting faciliteert dat zoveel mogelijk studenten een maximaal wenselijke variëteit aan keuzemogelijkheden heeft.
Om deze kwalificatie te kunnen behouden als kennisorganisatie, is niet meegaan met veranderingen buiten de organisatie geen optie. In de huidige organisatiestructuur blijken doelen vaak te uitdagend als we deze over de grenzen van eenheden heen moeten realiseren. Intensieve samenwerking blijkt complex door de relatief grote hoeveelheid eenheden en de diversiteit van deze eenheden. Ambitie 2025 zet juist in op deze grensoverstijgende doelen. De nieuwe ambitie vraagt om samenwerking van een dusdanige omvang dat een beroep wordt gedaan op onze onderlinge manier van organiseren.
Het nieuwe organisatiemodel wil niet alleen de flexibiliteit van de losse eenheden, maar ook de flexibiliteit van Avans als geheel stimuleren. Dat is nodig omdat de complexe uitdagingen in onze omgeving om aanpassingsvermogen vragen. Ze zijn dus niet langer meer door een enkel organisatieonderdeel alleen op te lossen. Willen wij deze ambitie realiseren, dan vraagt dat om een werkwijze waarin samenwerking geen mogelijkheid, maar de norm is. Bij een ambitie die alleen in gezamenlijkheid te realiseren is, ontstaat ook de vraag welk organisatiemodel daarbij het beste faciliteert.
Het nieuwe organisatiemodel geeft juist meer ruimte voor persoonlijke aandacht voor de student, die de eigen persoonlijke leerroute kan bepalen en meer keuzeruimte heeft. Docenten worden gefaciliteerd en gestimuleerd om hun studenten op een persoonlijke en professionele manier te begeleiden.
We weten tegelijkertijd uit NSE-scores dat ook een aantal van de huidige grote academies hoog scoort op kleinschaligheid. We onderzoeken dus blijvend wat de successen van deze grotere eenheden zijn ten aanzien van kleinschaligheid, om de persoonlijke aandacht met studenten te borgen.
Visie op praktijkgericht onderzoek & doorwerking
Avans heeft met haar praktijkgericht onderzoek in de afgelopen ambitieperiode een stevige bijdrage geleverd aan verschillende maatschappelijke vraagstukken. Daarnaast heeft praktijkgericht onderzoek een stevigere positie verworven, zowel binnen als buiten Avans, en zijn veel van onze studenten en docenten betrokken bij het praktijkgericht onderzoek dat wordt uitgevoerd binnen lectoraten.
Maar we willen graag een nog grotere impact hebben op maatschappelijke vraagstukken dan nu het geval is. Dat willen we samen doen met onze opleidingen (zowel bachelor als master),werkveldpartners en andere kennisinstellingen. We willen, vanuit die goede basis die de afgelopen jaren is neergezet, de komende ambitieperiode door ontwikkelen naar een toonaangevende kennisinstelling en een (h)erkende kennispartner, zowel in de regio als daarbuiten. Om deze ambitie te kunnen realiseren willen we behouden wat de afgelopen ambitieperiode succesvol is gebleken, maar ook herzien wat voor verbetering vatbaar is of wat nodig is om die volgende stap te kunnen zetten.
Een van de belangrijkste veranderingen is dat we focus en massa in ons praktijkgericht onderzoek willen aanbrengen. Daarom gaan we werken met 4 thematische zwaartepunten. Deze zwaartepunten zijn richtinggevend voor ons onderzoek en de profilering naar buiten. Dit stelt ons in staat onze tijd, mensen en middelen geconcentreerd in te zetten waardoor wij meer impact en beweging kunnen realiseren. We willen hiermee de maatschappelijke impact van ons onderzoek vergroten en (nog) beter aansluiten bij belangrijke regionale, nationale en internationale agenda’s.
Het is daarbij ook belangrijk om ons onderzoek meer op ‘metaniveau’ te organiseren dan dat we nu doen. Dat is onder andere nodig om versnippering tegen te gaan, de beoogde focus en massa te realiseren en multidisciplinaire samenwerking beter te bewerkstelligen. Denk daarbij bijvoorbeeld niet alleen aan het concentreren van mensen en middelen op de gekozen zwaartepunten, maar ook aan het organiseren van een structurele verbinding tussen het onderzoek en het onderwijs of het realiseren van een meer geclusterde en professionele(re) (digitale) onderzoeksondersteuning.
We willen, vanuit de kwalitatief goede basis die de afgelopen jaren is neergezet, de komende ambitieperiode doorontwikkelen naar een toonaangevende kennisinstelling en een (h)erkende kennispartner, zowel in de regio als daarbuiten. In deze visie op praktijkgericht onderzoek en doorwerking beschrijven wij wat deze beoogde doorontwikkeling betekent voor Avans.
We hebben de uitgangspunten uit de visie gebaseerd op landelijke ontwikkelingen, zoals beschreven in diverse rapporten*. Daarnaast hebben we natuurlijk de adviezen uit de BKO-visitaties ter harte genomen. Ten slotte hebben we de afgelopen periode intensief gesproken, gediscussieerd en gespard met experts, directeuren, managers en voorzitters van expertisecentra, diverse lectoren, onderzoekers, instellingen (hbo en universiteiten) en andere belanghebbenden. Sommigen hebben meegeschreven aan de visie, anderen hadden meer een klankbordrol. Wij hebben gepoogd recht te doen aan alle adviezen, meningen, belangen en overtuigingen en alle stakeholders te betrekken, om zo met elkaar tot een breed gedragen stip aan de horizon te komen.
* Advies werkgroep kwaliteit van praktijkgericht onderzoek en het Lectoraat, 2017, Drie misverstanden over onderzoek in het hbo, 2016, Meer waarde met hbo, 2018; OCW Strategische agenda onderwijs & onderzoek, 2019, Verkenning praktijkgericht onderzoek op hogescholen, 2019; Werk aan de winkel; Uitdagingen voor de volgende 15 jaar praktijkgericht onderzoek in het hbo, 2016.
Lectoren en (docent)onderzoekers zullen, nog meer dan nu, onderdeel worden van stevige onderzoeksgroepen gelinkt aan diverse thema’s. Ook willen wij dat zij goed gefaciliteerd worden in het uitvoeren van hun onderzoek. We willen tevens docenten die ambities hebben op het gebied van praktijkgericht onderzoek graag beter faciliteren om deze ambities te kunnen realiseren. We willen dat zij zich kunnen ontwikkelen in de rol van onderzoeker en hierin gebruik kunnen maken van de benodigde professionalisering en ondersteuning. Voor docenten die niet direct betrokken zijn bij het praktijkgericht onderzoek willen wij de kennis die wordt opgeleverd beschikbaar en geschikt maken, zodat zij hiervan gebruik kunnen maken in het onderwijs.
We willen het praktijkgericht onderzoek dat binnen Avans wordt uitgevoerd nog meer zichtbaar maken voor studenten. We vergoten de mogelijkheden om aan praktijkgericht onderzoek een bijdrage te leveren (bijvoorbeeld via stage- en afstudeerprojecten, via interdisciplinaire keuzemodules of in de toekomst via een masteropleiding of PD). Tevens willen we dat de kennis uit het praktijkgericht onderzoek sterker doorwerkt in het onderwijs en dat de kennis wordt gebruikt om curricula te actualiseren, zodat studenten met de laatste kennis ‘de boer op kunnen’ in bedrijven, instellingen en organisaties.
We zitten momenteel in de besluitvormende fase wat betreft het vaststellen van de totale visie. Het CvB heeft begin februari 2021 al wel een aantal besluiten genomen, zoals de vaststelling van de thematische zwaartepunten en de opdracht om de organisatie en financiering verder uit te denken. Ook is er al gestart met de doorontwikkeling van het HR-beleid en kwaliteitszorg van praktijkgericht onderzoek. Het is hierbij wel van belang om de verschillende onderdelen in samenhang verder uit te werken. Vandaar dat het CvB de regie heeft belegd bij het LIC om zo samen met belangrijke stakeholders, de verschillende onderdelen verder op te pakken.
Voor vragen kun je terecht bij de projectleider en eerste aanspreekpunt Nies Rijnders of bij één van de andere kerngroepleden Teun Dubbelman, Milou van Harsel of Ronald Cloosterman.
Co-creatie en strategische partnerschappen
Afgelopen managementconferentie stond niet voor niets in het teken van samenwerken en co-creatie met het werkveld. Avans ontwikkelt zich door van een onderwijsinstelling naar een kennisinstelling: een grotere focus op omvang en kwaliteit van onderzoek, aandacht voor datamanagement en het ontwikkelen van kennisprogramma’s in samenwerking met onderzoekers, opleidingen en onze buitenwereld.
De onderzoeksinspanningen -in mensen en middelen- concentreren we op een beperkt aantal intern en extern getoetste thematische zwaartepunten. Daarop realiseren we massa, zodat we ermee impact creëren in de transitie naar een duurzame maatschappij. En er beter dan nu op herkend en erkend worden.
We verstevigen de verbinding tussen onderzoek en onderwijs. Direct door inzet van docenten en studenten bij (onderdelen van) lectoraatsonderzoek en de doorwerking naar buiten. En ook door samenwerking bij het ontwikkelen en uitvoeren van een aantal keuzemodules, masteropleidingen en waar mogelijk onderdelen van de stamopleiding.
We definiëren de behoeften op het gebied van onderzoek, co-creatie en partnerschappen. En doen dat uiteraard in co-creatie met het werkveld. In gesprek met interne en externe stakeholders. We bepalen inhoudelijke zwaartepunten en ontwikkelen strategische paden. In januari ronden we de verkennende fase af met het opleveren van de visiedocumenten.
Binnen Ambitie 2025 zijn twee deelprojecten rondom Onderzoek gedefinieerd:
Onderzoek en valorisatie
Co-creatie en strategische partnerschappen
Nies Rijnders en Clemens van de Broek zijn projectleiders en eerste aanspreekpunten voor deze projecten.
Informatievoorziening Onderwijs & Onderzoek
Bij Avans werken circa 3.300 medewerkers, waarvan 2.400 als docent. We bekijken continu wat relevant en wenselijk is voor de docent en medewerker ‘van de toekomst’. Focus en middelpunt hierbij zijn zijzelf. Hoe helpen innovaties en veranderingen hen in hun dagelijkse werkzaamheden? Door de juiste vragen te stellen, proberen we er steeds beter en concreter achter te komen welke IT-ontwikkelingen wenselijk zijn. We zijn er niet om te vertellen wat er ‘moet gebeuren’. We zijn ondersteunend en willen helpen door te analyseren en verbeteren. Het is belangrijk dat een medewerker de kans en ruimte krijgt nieuwe zaken uit te proberen, feedback te geven en het gevoel heeft ondersteund te worden. Het persoonlijke blijft essentieel voor Avans. Het menselijke aspect. Daarnaast maken we juist slagkracht door Avans breed een aantal gelijkwaardige processen te ontwikkelen. Die balans moeten we samen zien te vinden.
De huidige student staat op met de nieuwste technologieën en gaat ermee naar bed. Niet meer dan logisch dat de manier van onderwijs volgen aansluit bij die belevingswereld. Apparaten als de CD-speler, het krijtbord of de fax zijn al ver verleden tijd. Voor het onderwijs geldt net zo goed dat we steeds op zoek zijn naar nieuwe, geschikte middelen en processen om het onderwijs voor de student zo prettig en logisch mogelijk te maken. De student staat voorop. Bij Avans gaan we voor flexibel en interdisciplinair onderwijs. Een student kan zijn eigen leerroute kiezen, bepaalt zelf op welk moment hij/zij welke lessen volgt, en kan zelfs een eigen lessenpakket uit diverse opleidingen samenstellen. Dat hadden we 10 jaar geleden nog niet durven dromen. Maar nu is het al bijna normaal. En helpt de innovatie op IT onze studenten om zich als professional klaar te stomen voor de echte wereld.
Het is belangrijk om alle kanalen en tools zodanig aan elkaar te ‘knopen’, dat je die hoeveelheid eigenlijk niet meer ziet. Daarvoor hebben we IT-architecten, die het IT-landschap analyseren en advies geven over hoe we dit geheel zo logisch mogelijk vormgeven. Dus ja, er kunnen zeker nog kanalen en tools bijkomen. Maar alleen als zij een waardevolle toevoeging zijn voor onze student of medewerker.
Alle digitale onderwijs tools op een rijtje
De ICTO-Coaches van Avans Hogeschool hebben een overzicht gemaakt van alle digitale onderwijs tools die we tot onze beschikking hebben en ze een plek gegeven op tools.avans.nl. Deze handige tools kunnen gebruikt worden om bijvoorbeeld online onderwijs mogelijk te maken. Denk aan didactische ondersteuning voor lessen, om informatie te tonen of te delen en interactiviteit te bevorderen. De kunst is dat we het IT-landschap als een logisch geheel opbouwen, zodat het voor iedereen voelt als een (nieuw) geheel. Met als einddoel een geïntegreerde leer-, onderzoeks- en werkomgeving.
We ontwikkelen onze tools samen met onze studenten. Ze denken mee, voorzien ons van feedback en geven aan wat hen kan helpen in hun onderwijs. De tools die we ontwikkelen maken gebruik van een intuïtieve interface, zijn veelal met elkaar geïntegreerd en zijn gebruiksvriendelijk. Op die manier blijft aan aanbod van tools helder en overzichtelijk.
Ja, Avans neemt deel aan het Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT. Het versnellingsplan zet in op het samenbrengen van initiatieven, kennis en ervaringen van verschillende hogescholen en universiteiten waardoor ze substantiële stappen kunnen zetten op het gebied van digitalisering. De samenwerking maakt het mogelijk dat het hoger onderwijs snel en concreet aan de slag kan met thema’s waar synergie mogelijk is en kansen liggen. Denk aan het verbeteren van de facilitering en professionalisering van docenten op het gebied van onderwijs(innovatie) en ICT. Voor meer informatie en de laatste ontwikkelingen, bezoek je de website versnellingsplan.nl.
Voor vragen over Informatievoorziening Onderwijs kun je bij Felix Kuijpers terecht.
Informatievoorziening Bedrijfsvoering
Bij Avans werken bijna 3.000 medewerkers, waarvan 2.400 als docent. We bekijken continu wat relevant en wenselijk is voor de docent en medewerker ‘van de toekomst’. Focus en middelpunt hierbij zijn zijzelf. Hoe helpen innovaties en veranderingen hen in hun dagelijkse werkzaamheden? Door de juiste vragen te stellen, proberen we er steeds beter en concreter achter te komen welke IT-ontwikkelingen wenselijk zijn. We zijn er niet om te vertellen wat er ‘moet gebeuren’. We zijn ondersteunend en willen helpen door te analyseren en verbeteren. Het is belangrijk dat een medewerker de kans en ruimte krijgt nieuwe zaken uit te proberen, feedback te geven en het gevoel heeft ondersteund te worden. Het persoonlijke blijft essentieel voor Avans. Het menselijke aspect. Daarnaast maken we juist slagkracht door Avans breed een aantal gelijkwaardige processen te ontwikkelen. Die balans moeten we samen zien te vinden.
Het is belangrijk om alle kanalen en tools zodanig aan elkaar te ‘knopen’, dat je die hoeveelheid eigenlijk niet meer ziet. Daarvoor hebben we IT-architecten, die het IT landschap analyseren en advies geven over hoe we dit geheel zo logisch mogelijk vormgeven. Dus ja, er kunnen zeker nog kanalen en tools bijkomen. Maar alleen als zij een waardevolle toevoeging zijn voor onze student of medewerker.
Zo hebben we onlangs het Avans Digitaliserings-ABC toegevoegd aan de tools. Een overzicht met veelvoorkomende woorden binnen het vakgebied Technologie & Data. Met daarbij een korte omschrijving in begrijpelijke taal. Handig voor iedereen binnen Avans, die door het termenbos de bomen niet meer zien.
De kunst is dat we het IT-landschap als een logisch geheel opbouwen, zodat het voor iedereen voelt als een (nieuw) geheel. Met als einddoel een geïntegreerde leer-, onderzoeks- en werkomgeving.
Heb je vragen over Informatievoorziening Bedrijfsvoering, neem dan contact op met Mark Reijndorp.
Visie op data
Wij zijn zorgvuldig bij het gebruiken van data. Studenten, medewerkers en mensen buiten Avans die met ons in aanraking komen, moeten hierop kunnen vertrouwen. Daarom heeft Avans 2 kernwaarden geformuleerd voor het gebruik van data.
De menselijke maat is een belangrijk principe in de manier waarop wij ons onderwijs vormgeven. Hierbij horen persoonlijke aandacht en individuele feedback. Wensen en behoeften staan hierbij centraal. We gebruiken data om ons onderwijs nog individueler, flexibeler en effectiever te maken. Maar we zijn ons ervan bewust dat data en geautomatiseerde feedback geen vervanging zijn van persoonlijk contact en individuele verschillen. We zetten data in als ze ons helpen om onze doelen te bereiken.
Integriteit is een belangrijke voorwaarde voor het gebruik van (persoonlijke) data. Wij zijn transparant over hoe, wanneer en waarom wij data inzetten om ons onderwijs, onderzoek en organisatie te verbeteren. Het gebruik van data is relevant, valide en betrouwbaar. We borgen de privacy van onze studenten en medewerkers en maken ethische keuzes die passen bij onze kernwaarden. We zien datagebruik niet als een losstaande activiteit, maar volgen een proces dat is afgestemd op onze doelstellingen.
Voor vragen over het project Visie op Data is Ronald Ollebek eerste aanspreekpunt.