Uit recente peilingen van Avans in het werkveld blijkt juist het tegendeel. Bedrijven met minder dan 250 medewerkers geven aan dat zij de uitdagingen van de toekomst niet kunnen oplossen volgens de bekende paden. Denk bij voorbeeld aan de prestatie-indicator als winstgevendheid. Onconventionele kennis en nieuwe inzichten zijn nodig om complexe problemen op te lossen. Hogescholen kunnen hierin de eerste stap zetten en bedrijven bewust maken om zich verantwoordelijk te maken voor de doorontwikkeling.
De grotere bedrijven met meer dan 250 medewerkers benaderen kennis en co-creatie heel nadrukkelijk vanuit een maatschappelijke betrokkenheid. Ze voelen de verantwoordelijkheid om samen met de medewerker van de toekomst maatschappelijke vraagstukken en thema’s op te pakken.
Maatschappelijk betrokken zijn is bij veel bedrijven een doel op zich.
Bedrijven focussen op toekomstgerichte thema's, die breed gedragen zijn binnen de sector of branche. Denk aan de zorg betaalbaar maken of klimaatverandering. Benadering van deze thema's is integraal en multidisciplinair met als doel de organisaties te verbinden en naar een hoger niveau te tillen.
De intentie voor samenwerkingen is structureel en voor lange termijn. Multidisciplinariteit is belangrijk en het is de opgave aan onderwijsinstellingen om dit waar te maken. Bedrijven geven aan dat het samenwerken met verschillende academies binnen Avans nog geen werkelijkheid is. Dat vinden deze bedrijven lasting. De bal ligt dus ook bij ons.
Die betrokkenheid gaat verder dan alleen een samenwerking met een onderwijsinstelling. Bedrijven zien het onderwijs als onderdeel van een groter netwerk. Ze zien het niet als een op zichzelf staande samenwerkingspartij. Bovendien zien zij het onderwijs als geheel. Van mbo tot hbo en wo, naast of met elkaar. Het liefst vormen ze een gezamelijke visie vanuit meerdere partijken, niet alleen vanuit de behoefte van het organiserende bedrijf.