Bijdragen aan een nieuwe, innoverende visie op onderwijs
Gerwin Pols is Product Owner ‘Verzorgen Onderwijs’. Daarmee ondersteunt hij samen met zijn teams en collega’s het digitale onderwijslandschap bij Avans. Op dit vlak worden veel innovatieve stappen gezet. Gerwin: “We maken samen kleine stappen om bij te dragen aan Ambitie2025. Deze ambitie en de visie spreken mij erg aan. Avans loopt daarbij als organisatie erg vooruit. Daarnaast is onze manier van werken - agile - ook een erg prettige manier om innovaties van de grond te krijgen. Voor mij was Avans dus een heel goede keus!
Achtergrond
Gerwin startte in juli 2020 met al de nodige ervaring in de onderwijssector op zak. “Na mijn studie Onderwijskunde had ik een aantal advies- en managementfuncties bij diverse universiteiten. Bij de TU Delft was ik onderwijskundig adviseur op de IT-afdeling en bij de Universiteit Tilburg werkte ik onder meer als onderwijstechnoloog. Je moet het beestje toch een naam geven. Ik vind het leuk om afdelingen op te zetten en met nieuwe dingen bezig te zijn. Wel merkte ik gaandeweg, dat ik hierbij het liefst echt met het onderwijs bezig wil zijn en hierover in gesprek wil gaan met anderen om zaken te veranderen. Dus liever met de spreekwoordelijke voeten in de modder, dan alleen leidinggeven en met cijfertjes bezig zijn.”
Start bij Avans
“Via LinkedIn zag ik de functie van Product Owner voorbij komen. Dichterbij huis en interessant. Bezighouden met strategische vraagstukken en innoveren. Al tijdens de gesprekken voelde ik, dat dit echt iets was wat ik zag zitten. Ik ben fan van de ambitie, kun je wel zeggen. Die persoonlijke leerpaden trekken me echt, en ik zie het ‘shoppen van studenten’ zeker als een toekomstperspectief. Dat je als student een beeld hebt van wat je wilt gaan doen en wat er bij past om jezelf voor te bereiden op een functie, die wellicht nu nog niet eens bestaat.”
Enthousiast en druk
“Na driekwart jaar ben ik nog steeds heel enthousiast. Ik merk wel dat het heel druk is. Wellicht lopen we soms wat te hard van stapel en vergeten we dat het gaat over Ambitie2025 (en niet 2021). We moeten oppassen, dat we niet te veel tegelijk willen doen. Als product owner ben ik dagelijks bezig met ontwikkelen, maar een docent is in coronatijd vooral bezig zijn hoofd boven water te houden en onderwijs uit te voeren. Tijd voor innovatie is dan logischerwijs lastiger. En digitalisering vraagt ook echt een investering, het is niet meteen een tijdsbesparing. Het is goed, dat we ons beseffen, dat het profijt er niet meteen is.
Docent is mijn klant
“Ik wil heel graag meer naar de academies toe en in gesprek met de gebruikers om informatie op te halen over digitale content. Nu spreek ik nog vooral beleidsmedewerkers, maar zeker voor de visievorming is input van de gebruikers essentieel. De docent is mijn klant, kun je stellen. En als een docent er geen waarde in ziet, hoef ik het niet te doen. Het is belangrijk dat docenten aangeven wat ze willen en dat we samen kijken hoe we dit oppakken in de nieuwe manier van werken.
Inmiddels heb ik een goede sessie met ICTO Coaches gehad en hen gevraagd hoe zij betrokken willen zijn. Hieruit is een enthousiast clubje ontstaan waar ik mee aan de slag kan. Ook hier geldt: je kunt niet alles tegelijk en ook niet iedereen tegelijk meekrijgen. Dat hoeft ook niet. Gewoon klein beginnen en uitbreiden.”