Studenten en werkveld bundelen krachten
Tweedejaarsstudenten Business Innovation hebben zich 15 weken lang gebogen over maatschappelijke, actuele vraagstukken. Dat deden ze in co-creatie met het werkveld. De studenten toetsten hun concepten en prototypes meerdere malen bij stakeholders op locatie bij de opdrachtgevers: de zogeheten Fieldtrips. 11 studenten bedachten voor BrabantNEXT een oplossing om de kloof tussen boer en consument te verkleinen op het gebied van voedsel.
3 groepjes van in totaal 8 studenten lieten tijdens een presentatie van 5 minuten zien welk concept ze hadden bedacht en hoe dat tot stand kwam. Na afloop was het aan de opdrachtgevers om vragen te stellen en feedback te geven.
TED-talks
“Nu ging de presentatie goed. Een stuk beter dan tijdens de pitch van afgelopen maandag voor docenten. Door de zenuwen ging het toen helemaal mis”, zegt Werner Suykerbuyk na afloop. “Tot het kwartje viel na het volgen van een online college en het luisteren van een aantal TED-talks. Ik moest het gewoon doen, dan zou de rest wel komen. En dat bleek ook zo te zijn.”
Flitsbezorger
Samen met zijn groepsgenoten Tim van der Winkel en Joey van der Lugt bedacht hij Greenlivery. Dat is een flitsbezorgdienst die streekproducten van de boer rechtstreeks aflevert bij de consument. Daarmee hoeven producten niet eerst naar een winkel of groot distributiecentrum, maar komt het binnen 10 minuten bij de klant terecht. Eventueel zouden boeren zelf als koerier kunnen fungeren. “Op die manier brengen we de boer samen met de consument”, vertellen de groepsgenoten tevreden. “Via een app zijn we makkelijk te bereiken en we werken bewust.”