Avans Review: inspirerende middag met ruimte voor discussie

De Avans Review is een jaarlijks moment van stilstaan en reflectie, als onderdeel van de kwaliteitscyclus. Aan de hand van een inhoudsrijkgesprek met 100 Avansstudenten, -alumni, - medewerkers en externe praktijkpartners wordt gereflecteerd en nagedacht over vervolgstappen. Wat gaat er goed? Wat kan beter? Welke kansen en risico’s zijn er? En wat is de volgende stap in de ontwikkeling?

Foto Avans review Onderwijsboulevard Den Bosch

Voorafgaand aan het inhoudsrijkgesprek zijn de deelnemers al druk met elkaar in gesprek: jong en oud, student en medewerker, en alumni en anderen uit het werkveld. “We zijn hier met een mooi en divers clubje”, aldus de trotse projectleider Martijn Arts. Nadat de deelnemers hebben genoten van een donut en een bak koffie of thee, opent vicevoorzitter Jacomine Ravensberger de middag.

“Aan elke tafel zit zoveel rijkdom aan kennis. We laten ons vandaag graag inspireren, met een blik naar de toekomst die jullie zien vanuit jullie perspectief. Daarmee maak je ons wijzer, maak je het inhoudsrijke gesprek rijker en kunnen wij jullie als Avans in de toekomst nog beter bedienen”, besluit Jacomine.

“De thema’s overlappen elkaar en dat is mooi om te zien”

Natasja Wagemakers, Avans medewerker

De Staat van Avans

Na een applaus voor de organisatoren is het de beurt aan onderzoekers Jessica Nooij en Koen Vinckx van Institutional Research. Aan de hand van de 2 onderzoeken ‘Ambitiemonitor’ en ‘De Staat van Avans’ vertellen zij wat er al goed gaat bij Avans, zoals de kwaliteit van het onderwijs. Er is een hoge tevredenheid, bovengemiddeld rendement en hoge uitstroom naar werk. Maar ook wat er minder goed gaat, zoals het studentenwelzijn. Studenten kampen onder andere met stress en concentratieproblemen. Ook geven de medewerkers met een onderzoeksfunctie aan slechts in beperkte mate meerwaarde te hebben gecreëerd met kennis uit eigen onderzoek. Hier ligt nog een grote uitdaging gezien de ambitie om een kennisinstelling te worden.

Ruimte voor discussie

Na de presentatie is het de beurt aan de deelnemers zelf. Door middel van een energizer worden zij klaargestoomd voor de tafeldiscussie. Vervolgens bespreken zij 2 keer gedurende 30 minuten de verschillende Avans thema’s (zie onder) aan ronde tafels. Na afloop deelden 6 deelnemers onder op het podium het verloop van de gesprekken.

Inhoudelijke thema's van de tafeldiscussie

1. Flexibel en vraaggestuurd onderwijs
2. Welzijn studenten en studentbegeleiding
3. Kennispartner in de regio/Praktijkgericht onderzoek
4. Avans professionals in zelforganiserende teams
5. Duurzaamheid & interdisciplinariteit
6. Co-creatie
7. Diversiteit & Inclusie
8. Internationalisering

“De thema’s overlappen elkaar en dat is mooi om te zien”, zo opent Avans medewerker Natasja Wagemakers. “Maar”, vult Peter Verkoeijen – lector van het Lectoraat Brein & Leren – op het podium aan. “Thema’s als ‘flexibiliteit’ staan soms haaks op kaders. Als je inhoudelijk flexibel wilt zijn en studenten zelf laat bepalen welke modules ze willen doen, kan dat lastig zijn met de eisen die een opleiding of het werkveld stelt. Daar zit wel een spanningsveld.”

Peter vervolgt: “Maar binnen die ruimte kun je wel een keuze maken en kiezen wat goed bij je past. Al is een goede begeleiding hierbij wel nodig.” Avansstudent Luke Govers benadrukt vervolgens het belang van “studentensucces” in plaats van “studiesucces”. Waarmee hij doelt op het belang dat je je ontwikkelt als student en daar ook de ruimte voor moet krijgen. Luke: “Wil je studenten die zo snel mogelijk een diploma halen of wil je een gelukkige, wendbare student die ook extra dingen naast het curriculum wil leren?”

Chantal van Spaendonck van Breda Robotics besluit de discussie met een compliment aan Avans: “Jullie staan iedere keer open voor verandering en dat laat zien waarom Avans bovenaan de lijst staat van de Keuzegids hbo 2023.” Chantal benadrukt wel “dat balans daarin ook heel belangrijk is.” “En kijk tegelijkertijd ook naar wat het werkveld belangrijk vindt.”

“Heel gaaf om met Avans mee te denken”

Erik Veurink , Campusdirecteur Brainport Industries Campus

Belemmeringen in het proces

Tijdens de borrel gaat Erik Veurink - campusdirecteur van de Brainport Industries Campus - dieper in op de besproken thema’s: “Ook de overheid heeft een rol in het vervullen van de Avans ambities. Nu houdt zij de ambities en potentie soms tegen als het gaat om de samenwerking tussen onderwijs en werkveld.” Martijn Arts vult aan: “De kaders waar je binnen moet opereren als onderwijsorganisatie belemmeren inderdaad soms de aansluiting met het werkveld.”

Veurink is erg enthousiast over de ambities van Avans: “Hoe kan Avans het onderwijs zo inrichten, zodat zowel de student als het werkveld er meer van kan profiteren? Dat is een heel interessant vraagstuk. Daarom doe ik hier aan mee, want uiteindelijk verrijkt het mijn kennis ook. Heel gaaf om over mee te denken.”

Ontwikkelpunten

Thijs Keulaars werkt bij accountants- en belastingadvieskantoor Mazars en is ook als praktijkpartner aanwezig. “Ik vind het heel goed dat Avans ons betrekt en ik denk dat we goede feedback hebben kunnen geven. Maar ik schrok wel van het studentwelzijn. Ik denk dat daar meer aandacht aan besteed moet worden, door middel van meer persoonlijke begeleiding en onderzoek naar waar de problematiek precies zit. Ondanks dat Avans dit wel al veel doet.”

Ontwikkelpunten zijn er zeker, maar er gaat ook veel goed bij Avans. Dat is de conclusie van de Avans Review. Student Luuk Govers is “trots” dat hij er studeert en besluit: “Dat we hier als studenten bij betrokken worden en mooie stappen zetten in het realiseren van de ambitie, laat zien wat voor een innovatieve onderwijsinstelling we zijn.”

Resultaten Avans Review

Inmiddels zijn ook de resultaten van de Avans Review bekend. Bekijk op de volgende link wat Avans uit deze review heeft gehaald.

Wrap-up Avans Review