Intensief samen ontwikkelen voor het optimale resultaat

Samen ontwikkelen geeft vrijwel altijd het beste resultaat. Samen weet je immers meer. En samen kom je verder. De ene partij - de interne klant of stakeholder - bedenkt wat hij of zij zou willen. Wat het ideale toekomstplaatje is. En vanuit die klantwens gaat de andere partij - een Avans team met diverse specialisten - in kleine stapjes bouwen aan een applicatie of dienst. Met nauw contact tussen beide partijen ontwikkel je zo steeds verder. En creëer je ook continue toegevoegde waarde aan wat je bouwt. Een mooie methode van werken (agile), die je binnen Avans steeds meer terugziet bij de teams die werken aan digitalisering van het onderwijs.

  • Tags Technologie & Data, Co-creatie

Bovenstaande werkt precies zo met de ontwikkeling van AvansConnect (voorheen Marktplaats). Een digitaal systeem, dat bedoeld is om co-creatie te bevorderen. Om de verbinding tussen student, docent en het werkveld te verbeteren en te optimaliseren. Eén van de hoofddoelen uit Ambitie 2025 ook. AvansConnect is een nieuw digitaal hulpmiddel in deze driehoeksverhouding. Eén van de eerste interne gebruikers (klanten) van dit systeem was het Avans Ondernemerscentrum (AOC). Het AOC en het kernteam van AvansConnect startten hun samenwerking in het najaar van 2018 met de AMX-week. Anke de Geus – sinds 2014 werkzaam als coördinator bij het AOC – vertelt er graag over.

AvansConnect

AMX-week

De voorbereidingen voor de Avans Multidisciplinary eXperience oftewel AMX in oktober 2018 markeerde de start van onze samenwerking. AMX is een projectweek waarin studenten van diverse opleidingen samen aan een real-life, actuele casus van een bedrijf of organisatie werken. De AMX-week bleek een groot succes.

Support en ondersteuning

Na deze eerste samenwerking tussen het kernteam AvansConnect en AOC gingen we verder. Evalueren, feedback geven en kritisch naar elkaar durven zijn. Benoemen wat behoeftes en wensen zijn. Iemand vanuit het kernteam paraat, die zo snel als kan support en ondersteuning geeft bij vragen. Een ‘life line’ zou je het zelfs kunnen noemen. Dat maakt dat je steeds meer vertrouwen krijgt in het systeem en wilt doorontwikkelen. En dat is essentieel. Als je als gebruiker niet het idee hebt dat je serieus wordt genomen of dat je lang moet wachten op antwoord of hulp, dan verlies je je interesse. Werkt het goed, dan denk je sneller ‘de volgende keer kunnen we ook dit’ of ‘heb je hier al eens aan gedacht’. Optimaal faciliteren en service bieden is echt succesbepalend. En een compliment ook. Het was fijn en echt nodig.

Verder ontwikkelen

Het AOC heeft heel goede ervaringen met AvansConnect en het kernteam. Vanuit het nieuwe interdisciplinaire onderwijs en met het oog op de ambitie zijn er sowieso veel mooie ontwikkelingen, die we straks kunnen gebruiken voor de stappen die nog gezet gaan worden. Ontwikkelingen die helpen in ons werk. Ontwikkelingen waarmee we veel klantgerichter zijn naar docenten, studenten en medewerkers. Als je bedenkt dat er in een paar jaar tijd al zoveel gedigitaliseerd is, lijkt het geklungel met excel-lijsten al lang verleden tijd. We zijn er trots op dit met elkaar gerealiseerd te hebben.

Samen met het kernteam van AvansConnect overleggen we nu bijna wekelijks over onze gezamenlijke next steps. En kijken we er naar uit om samen door te ontwikkelen!